Els passats 27 i 28 de maig de 2024 es va celebrar el 5è Congrés de Serveis Socials Bàsics i Especialitzats, que organitzem els Col·legis Professionals d'Educació Social, Psicologia, Pedagogia i Treball Social.
En el Congrés es va treballar i reflexionar al voltant de com ens relacionem amb la ciutadania i de com superar la situació de col·lapse del sistema d’atenció amb què ens trobem els diferents serveis, recursos i professionals dels serveis socials del territori català i, com a resultat dels debats mantinguts, neix el Decàleg que ja podeu consultar.
A través d’aquest document volem fer palès el treball interdisciplinari i d’equitat per garantir la integralitat, la prevenció i la intervenció en tots els nivells de risc social de les persones i en què han de continuar intervenint en els diferents serveis i sectors totes les disciplines vinculades a l’atenció a les persones des de la pedagogia-psicopedagogia, educació social, treball social i psicologia.
A tall de resum, el conjunt de professionals dels Serveis Socials Bàsics i Especialitzats, representats pels quatre col·legis organitzadors del 5è CSSBE, considerem que cal:
- Desburocratitzar el procés d’atenció
- Donar un espai al treball comunitari
- Tenir en compte la interseccionalitat en l’atenció social com a eix transversal de treball
- Adequar la ràtio de professionals a la realitat de la zona d’atenció
- Transparència en els drets de la ciutadania
- Acordar una nova Cartera de Serveis que respongui a la realitat canviant
- Implementar mecanismes de connexió entre professionals
- Espais de cura i protecció professional
- Incorporar la mentoria professional
- Treballar per i amb les persones
Les persones participants en el Congrés assumim que les propostes que es deriven d’aquest Decàleg no es poden portar a terme sense el compromís ferm de les persones i de les organitzacions vinculades als Serveis Socials Bàsics i Especialitzats.
Constatem que s’han de garantir els Serveis Socials Bàsics i Especialitzats universals i de qualitat: propers, participatius i autocrítics, alhora que donin resposta a l’encàrrec normatiu i social. I que cal revisar el model definit en els dos nivells de serveis: bàsics i especialitzats, obrint reflexions sobre altres formes d’organització dels recursos i serveis.