- Col·legiats/des: 0€
- Col·legiats/des a l´atur: 0€
RECONEIXEMENTS
Formació amb Reconeixement d'Interès Sanitari concedit per l'Institut Català de la Salut amb número de registre 9002S/165/2023
A través del Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya hem tingut accés a diferents cursos subvencionats en modalitat d’Aula Virtual per les nostres col·legiades. Aquests cursos estan destinats a treballadors/es adscrits al Règim General, autònoms/es i persones en situació d’atur.
El nombre de places és limitat, per aquest motiu és REQUISIT IMPRESCINDIBLE fer la preinscripció al curs a través de la web del Col·legi
Per tal de formalitzar la preinscripció heu de fer arribar la següent documentació al correu electrònic atenciocolegial@tscat.cat
Documentació a presentar:
Emplenar i signar l’Annex 1 (sol·licitud de participació) del curs corresponent.
- Fotocòpia del DNI
- Fotocòpia de la nòmina (capçalera), rebut d’autònom/a o DARDO actualitzat en cas d’estar en situació d’atur. Les persones en situació d’ERTO, consten com a treballadors/es, per tant han d’aportar còpia de l’última nòmina. Les persones autònomes han d'aportar el darrer rebut.
Sense l'enviament de la documentació requerida per correu electrònic la inscripció no serà vàlida.
Un cop rebuda aquesta documentació i validada, us farem arribar un correu confirmant la vostra plaça al curs.
Oferir una formació integral sobre la demència amb l'objectiu de dotar el treballador social sanitari (TSS) de coneixements i eines per afrontar amb competència l'atenció a persones amb deteriorament cognitiu o demència i al seu entorn immediat
- Millorar la capacitat dels TSS en l'atenció a les persones amb demència i el seu entorn.
- Dotar els TSS coneixements bàsics i actualitzats de les demències i habilitats per intervenir reeixidament en aquest àmbit
- Formar el TSS perquè pugui fer atenció durant tot l'espectre de la demència, des de les perdudes subjectives fins a la perduda radical d'autonomia, passant pel deteriorament cognitiu lleu.
Objectius d'aprenentatge
L'alumne en finalitzar el curs serà capaç de:
- Comprendre els aspectes bàsics relacionats amb les demències i ser capaç d'aplicar-los a la pràctica professional.
- Participar en la intervenció integral de la persona amb demència i el seu entorn sociofamiliar.
- Identificar necessitats futures de la persona amb demència que necessitessin cobertura i dur a terme un pla d'intervenció personalitzat a la seva situació.
- Valorar i actuar, de forma proactiva, davant de possibles situacions que podrien comprometre l'atenció a una persona amb demència o l'estabilitat del seu entorn.
- Abordar la diversitat cultural davant de les representacions i pràctiques relacionades amb la vellesa, el deteriorament cognitiu i la demència.
- Conèixer, identificar i abordar les necessitats específiques de persones de gènere no binari amb deteriorament cognitiu o amb una demència.
- Assessorar, de forma personalitzada, sobre els recursos de suport necessaris per a l'atenció d'una persona amb deteriorament i el seu entorn.
- Identificar línies d'investigació que millorin la pràctica i atenció en l'àmbit de les demències.
Desenvolupar capacitats innovadores en les estratègies d'intervenció social amb persones amb deteriorament cognitiu o demència i el seu entorn sociofamiliar
Mòdul 1. Introducció a les demències i deteriorament cognitiu lleu (6 hores)
- Les demències i el deteriorament cognitiu lleu
- Conceptualització de les demències
- Què és una demència?
- Criteris diagnòstics i tipus de demències
- Proves diagnòstiques i instruments de valoració estandarditzats.
- Símptomes freqüents
- Fases
- La malaltia d'Alzheimer: epidemiologia, evolució i característiques
- La demència presenil
- El deteriorament cognitiu lleu.
- Definició, tipus i evolució
- La persona amb deteriorament cognitiu lleu. Conseqüències del diagnòstic, impacte i necessitats
Mòdul 2. Repercussions socials de la demència (3 hores)
- Necessitats de la persona amb demència
- Repercussió de la perduda cognitiva en les activitats de la vida diària i en les activitats instrumentals
- Repercussió en la conducta
- Principis de la cura i estratègies de maneig dels símptomes associats a les demències
- Demència i impacte en l'entorn sociofamiliar.
- La demència: representació biomèdica versus representació social
- L'impacte en la família i la reorganització de rols
- Convivència i cura de les persones amb demència
Mòdul 3. El treball social sanitari en l'atenció en demències (6 hores)
Funcions del treballador social en l'abordatge integral.
- La situació de la persona amb demència: Interrelació entre el tipus de diagnòstic, fase, perduda d'autonomia i conducta
- La valoració de la situació familiar i entorn cuidador
- La figura del cuidador.
- Patrons en l'aparició del cuidador
- Motivacions i expectatives
- Necessitats del cuidador de la persona amb demència
- Grau de comprensió de la malaltia
- Singularitat de tot cuidador
- Característiques estructurals de l'entorn cuidador
- Caràcter evolutiu de la prestació de cures
- La distribució i reestructuració de rols
- Capacitat i voluntat de cuidar
- Atenció a la diversitat (cultural, de gènere...) en la demència
- Instruments de valoració estandarditzats i validats al nostre medi<A[medi|mitjà]>: coneixement sobre la demència, càrrega percebuda, qualitat de vida, solitud, percepció del canvi, costos de cures, etc.
- Circumstàncies i perfils que limiten i poden comprometre la cura
Pla d'intervenció social i reavaluació periòdica. Estandardització
Mòdul 4. Les escales o instruments de valoració per a persones amb demència. Què mesuren i com s’interpreten? (3 hores)
- GDS - FAST
- Pfeiffer
- Mini-Mental State Examination
- Test del rellotge
- Test de l’informador
- Escala de coneixement sobre demència (DKAT2-Sp)
- Escales de valoració funcional específiques per persones amb deteriorament cognitiu
Mòdul 5. Intervencions i recursos (4 hores)
Intervencions i dispositius d'atenció.
- Intervencions en l'entorn cuidador.
- El treballador social com a recurs
- Acompanyament en la prestació de cures
- Informació i formació en la malaltia
- Relació d'ajuda
- Suport emocional i a la presa de decisions
- Tècniques individuals i grupals
- Intervencions i dispositius per a persones amb demència
- Els recursos com a moderadors i reguladors de la relació causal entre estressants
- Noves tecnologies
- Rehabilitació cognitiva en centres
- Assistència domiciliària
- Hospitals i centres de dia
- Atenció residencial
- Atenció sociosanitària
Mòdul 6. Aspectes ètics de la intervenció del treball social en les demències (3 hores)
- L'autonomia en una persona amb la malaltia de Alzheimer
- Les directrius anticipades
- Les mesures de suport: les figures de protecció i autoprotecció
- L’ús de mesures de subjecció en pacients amb demència
Mòdul 7. La Investigació aplicada en el treball social (3 hores)
- Investigacions recents o que s’estan duent a terme
- Darrers articles publicats
Mòdul 8.Guia de sostenibilitat per al sector salut i social, una nova eina per facilitar la gestió sostenible de les organitzacions (2 hores)
Podeu descarregar el programa complet
El curs es realitzarà en modalitat ONLINE (aula virtual)
Sistema d'avaluació
Durant el curs els alumnes aplicaran els coneixements adquirits a 3 casos pràctics sobre la intervenció del treball social en la demència, que s’avaluaran de l’1 al 10. Cada cas s’aprova amb un 7. Per superar el curs cal que els alumnes superin les 3 proves.
Dra. María Pilar Cañabate González
Doctora per la Universitat de Barcelona amb la tesi “La demència senil, l'Alzheimer i el dement. Noves categories per a antics significats”. Diplomada en Treball Social i Llicenciada en Antropologia. Màster en Bioètica i Dret.
Treballadora social sanitària i coordinadora de la investigació social a la clínica de memòria d'ACE Alzheimer Center Barcelona des de 2001.
Professora associada en el grau de Treball Social i en el grau d'Educació social de la Universitat de Barcelona. Docent de la Universitat Internacional de Catalunya.
Participa com a investigadora en el grup CIBERNED, del Centre d'Investigació Biomèdica en Xarxa. També participa en el NEURONET (Efficiently Networking European Neurodegeneration Research). Group on Patient Privacy and Ethics que depèn de l'Innovative Medicines Initiative (IMI)
Jordi Riba Cebrián
Diplomat en Treball Social per la Universitat de Barcelona. Màster en Treball Social Sanitari per la Universitat Oberta de Catalunya. Postgrau en Treball Social en Processos de Malaltia Crònica per la Universitat Ramon Llull. Postgrau en Anàlisi i Conducció de grups en l'àmbit clínic i socioeducatiu per la Universitat de Barcelona. Docent en el Màster Interdisciplinari en Atenció Integral a la Cronicitat d'IL3 (Universitat de Barcelona).
Després de gairebé 6 anys liderant l'Àrea de Treball Social de la Gerència Territorial de Barcelona (ICS), ha tornat a l'assistència com a treballador social sanitari del EAP Vila de Gràcia - Cibeles, de Barcelona.
Ha participat en múltiples publicacions de revistes i llibres.
Condicions
La inscripció serà vàlida una vegada s’hagi realitzat el pagament de l’import total del curs/taller/jornada i que es podrà realitzar amb les següents modalitats:
- A través del web amb targeta de crèdit i/o dèbit.
- Per transferència bancària al número de compte de La Caixa ES45-2100-4767-40-0200028082, indicant nom de l’alumne i del curs/taller/jornada. Per als pagaments realitzats a través del caixer automàtic, s’haurà d’introduir el codi d’entitat 0165460.
Les col·legiades que s’inscriguin a una formació subvencionada i no la finalitzin amb un 80% d’assistència, no es podran inscriure a cap altre curs d’aquest tipus en el termini d’un any. Encara que la formació no té cost per a la persona inscrita, des del Col·legi s’inverteixen uns recursos per dur-la a terme i , a més, hi ha persones en llista d’espera interessades en accedir al curs i que podrien haver aprofitat la plaça. Per això, us preguem el màxim compromís a l’hora de realitzar aquestes formacions.
Les anul·lacions d’inscripcions s’hauran de comunicar al Departament de Formació a través del correu electrònic: atenciocolegial@tscat.cat. Les anul·lacions comunicades durant els cinc últims dies abans de l’inici del curs/taller/jornada, o una vegada iniciat aquest, comportaran la pèrdua del 100% de l’import.
El Col·legi es reserva el dret de modificar horaris, dates, continguts i/o professorat dels cursos programats i no es farà responsable de les despeses que puguin ocasionar aquestes possibles modificacions. També es reserva el dret d’anul·lar o ajornar el curs /taller/jornada, si considera insuficient el nombre d’inscrits. En aquest últim cas, es retornarà l’import de la inscripció. En finalitzar el curs/taller/jornada, si s’ha fet un mínim del 80% d’assistència, es lliurarà el certificat d’assistència.
En el cas de les col·legiades en atur que s'inscriguin hauran de presentar el Certificat integrat de l'OTG (NO document dardo). Descarrega't les instruccions per sol·licitar aquest certificat.