1. En què consisteix el Servei d’Informació Mediadora (SIM) que ofereix el Col·legi?
El Servei d’Informació Mediadora (SIM) és un servei gratuït que ofereixen treballadores socials mediadores especialitzades en conflictes familiars i comunitaris per informar i orientar sobre els beneficis de la mediació en cada cas en concret. El SIM té conveni amb el Centre de Mediació de Catalunya del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya.
2. Qui pot sol·licitar aquest servei?
Aquest servei el pot sol·licitar l’autoritat judicial, cossos de seguretat, serveis socials, serveis d’atenció ciutadana i els mateixos ciutadans i ciutadanes. Com veiem, qualsevol persona pot adreçar-se de forma personal a aquest servei per poder prendre decisions a partir de la informació rebuda.
3. Com es pot accedir-hi?
Per accedir al SIM la persona o persones interessades poden enviar un correu a catalunya@tscat.cat, trucant al 93 318 55 93 o presencialment a qualsevol de les Delegacions territorials del Col·legi.
Un cop es contacta, amb el SIM, es realitza una sessió informativa i gratuïta, en la que s’informa dels avantatges i característiques de la mediació. Es faciliten i s'orienta envers tots els tràmits necessaris per poder optar a la mediació i s’informa dels requisits per accedir a justícia gratuïta. Així mateix, disposem d'un llistat de treballadores socials mediadores on poder escollir la professional desitjada. D'aquesta manera, garantim que aquests professionals disposen de l'expertesa i requisits necessaris per poder desenvolupar un procés de mediació d'acord amb la legislació actual.
4. Quin és el percentatge d’èxit de la mediació com a eina per resoldre conflictes?
L’èxit de la mediació està assegurat en la major part dels casos. Aquest èxit prové del fet que les persones que inicien el procediment ho fan de manera voluntària i són elles qui, amb l’ajuda del medidor/a, arriben als acords. D’altra banda, gràcies a aquest procés no adversarial, s'aconsegueix disminuir el nivell de conflicte, evitar procediments judicials i afavorir la convivència amb altres persones de l'entorn.
Les dades contrastades de les quals disposem parlen de percentatges d'aproximadament un 60% de casos tancats amb acords específic. No obstant això, no disposem d'aquells casos que, tot i no haver finalitzat amb acord, han decidit evitar el procés judicial.
5. Quins avantatges té respecte a altres vies de resolució de conflictes com pot ser la judicial?
La mediació és la via de resolució basada en el diàleg i la recerca de solucions constructives. Jo sempre dic que la mediació és una via on no hi ha guanyadors ni perdedors, sinó que totes les parts implicades en el procés surten beneficiades. Durant el procés de la mediació, el mediador/a introdueix la reflexió, la gestió de les emocions i ajuda a fomentar la comunicació, tenint en compte les necessitats de totes les persones, així els protagonistes poden trobar una solució conjunta.
El procés de mediació és imparcial, confidencial i flexible, és més ràpid que altres vies de resolució de conflictes i el cost és menor o inclús gratuït (si es té reconegut el benefici de justícia gratuïta).
Cal dir que no tots els casos, es podran resoldre mitjançant aquesta via, hi ha casos que s’han de resoldre per la via judicial com per exemple els casos de violència masclista.
6. Creu que la ciutadania és conscient de la importància de la mediació?
La ciutadania cada vegada està més conscienciada d’aquesta via de resolució, però penso que caldria reforçar-ho més als ajuntaments, escoles, serveis socials, etc. Cal dir que les persones que han pogut ser correctament informades de les característiques de la mediació solen utilitzar-les. Per això és important potenciar els espais com el SIM.
7. Quin és el paper de les col·legiades en la difusió d’aquesta eina?
Crec que és crucial que totes les col·legiades i col·legiats treballadores i treballadors socials puguin fer difusió d’aquesta eina, ja que moltes persones encara no coneixen aquesta via o creuen que és molt complicat accedir-hi.
Des de la Comissió de Mediació estem treballant conjuntament amb el TSCAT perquè les col·legiades puguin fer divulgació del SIM a la ciutadania que atenen. És important que les companyes i companys que atenen a la ciutadania pensin en la mediació com a primera elecció davant de conflictes d'àmbits familiar, social o comunitari.
8. On pot adreçar-se una col·legiada si està interessada a formar-se en mediació?
Actualment, existeixen moltes formacions en mediació, algunes amb especialització en àmbits específics (comunitari, familiar, etc.). El més important és assegurar-se que la formació és homologable pel Centre de Mediació de Catalunya. La nostra recomanació és que es prioritzi aquella formació que disposi de pràctiques reals en serveis de mediació i que almenys una part formativa sigui de tipus presencial.