Una seixantena de persones es van aplegar, el 29 de febrer, a la Sala La Caritat de la Biblioteca Nacional de Catalunya per assistir a la presentació del Monogràfic número 4 de la col·lecció d'Història del Treball Social "Les escoles de treball social a Catalunya (1932-2009), un viatge a través de la formació".
La degana del Col·legi, Conchita Peña, va ser l'encarregada d'obrir aquest multitudinari acte que va reunir a les autores de la publicació, a les integrants del Seminari Permanent d’Història del Treball Social, impulsores d'aquest Monogràfic, a les membres de l’Assessoria de Publicacions no Periòdiques del Col·legi, així com a docents i persones vinculades a les diferents escoles de treball social que han existit al llarg del temps.
"Aquest llibre és un reconeixement a la tasca de les escoles de treball social, que han estat clau en la formació de milers de professionals. Sense la seva existència, la seva persistència i la seva acció avui no tindríem el grau en Treball Social, un títol universitari que va costar molt d’aconseguir. Un reconeixement acadèmic imprescindible que ha portat a la professió als nivells d’excel·lència i professionalitat que mereixen les persones que atenem", va apuntar la degana en la seva intervenció.
Seguidament van prendre la paraula Montse Mestres, de l’Assessoria de Publicacions no Periòdiques, que va indicar que estem "davant d'un molt bon llibre que recull una part molt important de la història de la professió" i ho fa "de manera molt ben refenciada i contextualitzada a les circumstàncies polítiques i socials de cada moment". Mentre que la representant del Seminari Permanent d’Història del Treball Social, Teresa Casanovas, va fer un repàs de la història, evolució i títols publicats pel Seminari, fent esment també de "tota la feina a fer" i de les recerques que s'estan treballant actualment (dones i treball social, el treball social i infància, el treball social d'empresa, entre d'altres).
Després va començar la part de l'acte centrada plenament en el llibre, amb una taula rodona moderada per la coordinadora del Monogràfic, Carme Fernández, que en la seva introducció va incidir en què "la recerca per elaborar aquest llibre ha comportat anys de dedicació, un gran esforç de síntesi i una anàlisi rigorosa". La taula, integrada per Teresa Rossell (UB), Ramona Torrens (URV), Teresa Crespo (ICESB) i Xavier Pelegrí (UdL), totes elles autores del llibre i en representació de diferents universitats, va servir per conèixer una mica millor la història, evolució, anècdotes i aportacions d'algunes de les escoles que surten a la publicació.
La cloenda de l'acte va anar a càrrec de la secretària general del Consell Interuniversitari de Catalunya, Laura Román Martín, que va explicar que “és important aprendre del passat per posar en valor les persones i institucions que ens han portat al que som avui”, i va assenyalar que “el sistema universitari no es pot entendre sense els estudis de treball social. Uns estudis consolidats que compten amb un professorat molt format i una entrada d'alumnat que es manté any rere any”. També va destacar que “el treball social té una forta presència en la recerca i també en la innovació i la transferència. Amb això heu avançat molt i és fruit de tots els esforços i iniciatives impulsades per tantes persones al llarg dels anys”, va afegir.
Aquesta nova publicació està disponible a l'apartat de Publicacions de la web, així com a la web de l'exposició "40 anys de llibres. Recorregut històric per les publicacions del Col·legi de Treball Social".