Compartir experiències és, habitualment, una de les millors maneres d'apendre. Per això, després d'una situació com la viscuda en els darrers mesos per la covid-19, des del Col·legi volíem oferir-vos la possibilitat de conèixer de primera mà les vivències de tres treballadores socials que han estat en primera línia, actuant des de diferents àmbits. Una manera, també, de visibilitzar el paper imprescindible que ha tingut i té el treball social a l'hora d'atendre les persones i les seves famílies afectades pel coronavirus, de posar el focus en la complexitat d'aquesta atenció i de descobrir, plegades, com s'han hagut de modificar i adaptar les formes de treballar i d'abordar els casos.
El resultat de tot això va ser la realització del primer webinar del Col·legi, celebrat l'11 de juny, i que, sota el nom "L'atenció en el context d'emergències en aquesta pandèmia" va congregar prop de 90 persones en la retransmissió en directe que es va fer a través del nostre Youtube. Un primer webinar que tindrà continuïtat amb la celebració de noves xerrades online sobre les quals us anirem informant.
Tres treballadores socials en primera línia
Presentada pel vocal de Junta i referent de la Comissió de Solidaritat i Cooperació, David Rodríguez; la xerrada va començar amb la intervenció de Montse Mas, coordinadora de l'Equip d'Intervenció en Emergències del Col·legi, que va explicar les diferents activacions de l'Equip durant la pandèmia, posant l'accent en la tasca, els perfils de població atesa, la metodologia de treball, les debilitats detectades, les fortaleses, etc. "Hem pogut establir una relació d'ajuda d'alta qualitat, malgrat fer-ho de forma telefònica. Les persones s'han sentit escoltades i hem pogut fer la intervenció necessària", indicava Mas.
[[{"fid":"22351","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]
La segona ponent va ser, Laura Morro, coordinadora de l'Hotel-Salut Princess durant l'emergència sanitària per COVID-19 i referent de la Comissió de Salut del Col·legi, que va explicar com es va gestar i desenvolupar el projecte Hotels Salut del Consorci Sanitari de Barcelona, una iniciativa multidisciplinar liderada des de la mirada del treball social, i, en concret, va parlar de l'experiència viscuda en l'hotel on ella va ser la coordinadora. "Hicimos un acompañamiento continuo en el que era muy importante para las personas la presencia física, así que durante tres veces al día nos poníamos nuestro EPI y entrábamos a las habitaciones", recordava Morro. Un dels aspectes que més destaca del projecte, en paraules de Laura Morro, ha estat el lideratge des del treball social sanitari, que ha permés "dar respuesta a las necesidades sociales y sanitarias de la población y nos ha visibilizado como colectivo", indicava la ponent.
Finalment, va ser el torn de Mont Rovira, cap dels departaments d’Emergències Scials i d’Intervenció a l’Espai Públic del CUESB, que va oferir una mirada a com s'havia fer l'atenció a les persones sense llar durant la pandèmia. "Teníem censades 1.050 persones dormint a la via pública i el que teníem clar és que havíem de garantir el dret a confirnar-se d'aquestes persones", assegurava. Per això, es van habilitar nous dispositius i equipaments per fer aquesta atenció. "Aquesta pandèmia ens ha obligat a ser molt creatius", explicava Rovira.
La xerrada va conclure amb algunes interessants preguntes formulades per les espectadores assistents i que van permetre enriquir encara més les experiències exposades.
Si et vas perdre la xerrada o la vols tornar a veure, aquí la tens.