L’objectiu general d’aquest curs, que s’impartirà els dies 6, 13 i 20 de juny de 2018, consisteix en oferir una perspectiva actualitzada dels diversos models i orientacions teòriques que planteja la disciplina del Treball Social per intervenir en l’àmbit de la salut mental. D’aquesta manera, es pretén facilitar en el/la professional l’adquisició d’un ventall més ampli de possibilitats per a la seva actuació.
D’aquest objectiu general se’n desprenen d’altres més específics, com:
- Reflexionar críticament sobre l’ús i el posicionament teòric propi.
- Revisar els objectius bàsics d’intervenció, així com els mètodes i procediments dels principals models.
- Identificar els avantatges i desavantatges de l’eclecticisme.
- Desenvolupar els criteris que fonamenten l’elecció d’un model o perspectiva teòrica determinada.
CONTINGUTS
- L’ús de la teoria en Treball Social. Què és i què no és un model teòric? La posició eclèctica. Teoria i nivells d’intervenció (individual, grupal i comunitari). La correspondència entre els models i les lògiques d’actuació professional.
- Noves perspectives d’intervenció social en salut mental: l’enfocament basat en la recuperació i l’apoderament.
- Models d’orientació psicològica (psicodinàmic; cognitiu-conductual). Models funcionals (centrat en la tasca; d’intervenció en crisi). Models interpretativistes (sistèmic; humanista). Models transformadors (construccionista; crític-radical).
- La dimensió social de la salut mental. Determinants socials que incideixen en l’aparició de trastorns mentals. Les funcions preventives i de promoció del Treball Social. Aportacions teòriques del Treball Social al marc interdisciplinari.
METODOLOGIA
- Exposicions teòriques.
- Exercicis pràctics individuals i en grups.
- Anàlisi d’articles i textos.