El 2 d'abril, el Consorci Sanitari de Barcelona, en base al conveni signat amb el Col·legi, activava el nostre Equip d'Intervenció en Emergències per col·laborar en el projecte 'Hotels Salut', prestant acompanyament psicosocial a pacients amb coronavirus que venien de centres hospitalaris amb simptomatologia lleu i/o persones que per la seva situació necessitaven aïllament i no el podien fer al seu domicili.
Prop d'un mes i mig després, el passat 10 de maig, es va donar per finalitzada aquesta activació. En total, 39 dies intensos i durs duent a terme una feina que, en paraules de Montse Mas, coordinadora de l'Equip d'Emergències, "ha estat l'essència pura i dura del treball social". Encara s'han d'analitzar en profunditat les dades i les impressions que deixa aquesta activació en 4 hotels de la ciutat de Barcelona, però les primeres xifres impressionen: s'han fet més de 1.600 trucades i més de 800 seguiments personals.
"La primera acollida a l'Hotel la feia la treballadora social sanitària destinada en aquell espai, i, a partir d'aquí, nosaltres feiem el seguiment telèfonic amb la freqüència que requeria la persona i en funció de la seva situació familiar, d'entorn, de patiment, etc. per tal de fer aquesta tasca de contenció emocional i d'acompanyament", explica Montse Mas. La gran varietat d'edats i situacions de les persones ingressades en aquests centres va provocar que l'Equip s'hagués de preparar per atendre realitats de tota mena i complexitat. Des de persones amb una xarxa familiar i entorn molt potent i amb necessitats molt bàsiques, com per exemple roba, a persones sense llar; o a persones amb grans patiments per tenir un familiar a la UCI o per ser l'única font d'ingressos de la seva unitat familiar, entre d'altres casos.
Un total de 10 treballadores socials de l'Equip d'Emergències han estat les encarregades de fer aquest seguiment, un equip estable que, segons explica Mas, "ha permés que el seguiment d'un cas sempre el portés la mateixa persona, cosa que ha donat més qualitat a la intervenció".
La resposta de la gent ha estat immillorable, assegura Montse Mas, amb nombroses mostres d'agraïment i de valoració per part de les persones afectades. "Crec que s'ha posat en evidència com aquest suport psicosocial que oferim és molt important i més en situacions com la que hem viscut ara". A nivell personal, la coordinadora de l'Equip remarca la seva sensació d'orgull per la professió i per l'actuació de l'Equip en aquesta emergència.
Molts aprenentatges i sensacions queden d'aquests dies que ara caldrà analitzar i ordenar. "Hem rebut moltíssimes històries de vides que ens quedaran per sempre", conclou Montse Mas.