Esteu aquí

Compartir
828 visitas

"La Sagrada Família és patrimoni de tots i totes, i el nostre compromís és fomentar que tothom pugui conèixer-la i formar-ne part"

<p>.</p>

Pensar en Barcelona, és pensar indubtablement en la Sagrada Família. Són molts els anys que aquesta Basílica inacabada porta configurant l’skyline de la Ciutat
Comtal. Obra de l’arquitecte modernista Antoni Gaudí, el seu interior és una síntesi perfecta de la interrelació d’elements estructurals i ornamentals. Però el temple
expiatori no només és bellesa, funcionalitat i recull espiritual, també és un espai inclusiu amb la societat.

31
maig
2018

.

Marta Otzet, Directora de Màrqueting i Comunicació de la Basílica de la Sagrada Família
Sagrada Família, projecte social, inclusió, visites

Marta Otzet és llicenciada en Historia de l’Art per la Universitat de Barcelona i compta amb una àmplia formació en direcció de màrqueting i comunicació. Ha treballat a diferents entitats vinculades amb la comunicació, la cultura i el turisme. El Fòrum de les Cultures o el Teatre del Liceu, en són un exemple. Ha viscut i treballat a Itàlia, Edimburg i Salvador de Bahia i, actualment, és directora de Màrqueting i Comunicació de la Basílica de la Sagrada Família. Ha estat voluntària en diferents associacions treballant amb infància en risc d’exclusió social i a dia d’avui, dirigeix i lidera l’estratègia de màrqueting de la Fundació amb l’objectiu de potenciar l’oferta de productes i serveis, sense oblidar de treballar per la vessant més humana i vinculada al tercer sector.

La Sagrada Família és un temple de visita obligada tant pels barcelonins, com per aquelles persones que estan visitant Barcelona. Però no tothom té les mateixes oportunitats. Des de la Sagrada Família, quines mesures heu posat en marxa per fer un temple accessible per a tothom?

La Sagrada Família rep uns 12.400 visitants al dia i el principal objectiu és apropar la Basílica i el seu sentit últim, a les expectatives i necessitats de cada visitant. Sota aquesta premissa, la Sagrada Família vol ser també un espai inclusiu i accessible per a tothom. És per això que hem creat un projecte social que apropa als col·lectius amb risc d’exclusió social, a una primera descoberta sensorial de la Basílica.

 

En què consisteix aquest projecte social?

El projecte consisteix a apropar i obrir les portes a totes aquelles persones que d’altra banda no podrien o veurien la necessitat de venir, i un cop les tenim aquí, aconseguir que se sentin part i trobin sentit a aquesta visita. Oferim visites més experiencials i mirem d’arribar a associacions i entitats que treballen amb aquests col·lectius. És per això que des de 2017, col·laborem amb Apropa Cultura, una plataforma que inclou més de 90 equipaments culturals i que treballa amb més de 1.800 entitats i serveis socials de Catalunya. Aquesta adhesió ens ha suposat una millora en la qualitat del servei.

Actualment disposem de tres tipologies de visites. El Temple de la llum és una visita guiada molt especial on la llum és el fil conductor de la visita, tot establint un paral·lelisme entre el relat de la llum i el seu simbolisme d’esperança i il·lusió, que ens ajuda a connectar amb el públic i compartir un moment únic amb ells. Aquesta és la visita més demandada i representa el 77% de les sol·licituds. El segon tipus de visita és una experiència guiada, una experiència realment inclusiva, on l’usuari és un més i el col·lectiu s’integra a un grup de públic general. Oferim un total de 10 places que es sumen a les primeres visites del dia, tant en català com en castellà. Actualment, aquests tipus de visita representa el 8% del les visites socials. Finalment també oferim una visita didàctica, que representa el 15% de les visites, i que va dirigida a grups educatius adolescents i infantils. Amb aquests col·lectius es treballa especialment la descoberta. Un dels objectius principals, és que el grup interactuï amb el contingut per tal d’incentivar la curiositat, l’observació i la descoberta per ells mateixos.

 

Com va sorgir aquesta idea?

La Sagrada Família compta amb un projecte educatiu enfocat a apropar la Basílica als infants i adolescents. Aquest projecte treballa amb materials adequats per a cada nivell curricular, que permeten el treball en grup i la descoberta i reflexió de l’escolar, mitjançant unes tauletes que ens ajuden a mostrar parts de la Basílica de forma més experiencial i dinàmica.

Aquestes visites van ser un èxit, i va ser llavors quan ens vam adonar que calia cobrir totes les necessitats i arribar a tots els públics. Va ser aleshores quan va néixer el projecte social, perque la Sagrada Família és patrimoni de tots i totes i el nostre compromís és fomentar que tothom pugui conèixer-la i formar-ne part.

 

Quina ha estat l’acollida d’aquesta iniciativa?

Les visites socials estan rebent una bona acollida per part de tots els col·lectius. Alguns indicadors ens ho demostren: la valoració de 4,8 sobre 5 punts o la freqüència de visites, arribant a ser de més d’una vegada l’any per part d’entitats. El comentaris que hem recollits dels visitants són molt positius i destaquen sobretot l’adequació de les visites als col·lectius i la vivència personal. També hem experimentat un creixement del 85% de les sol·licituds durant el primer quadrimestre de 2018.

 

Teniu pensat continuar ampliant aquestes línies estratègiques?

Tenim previst seguir treballant per integrar, compartir i apropar la Basílica a tots els qui viuen situacions difícils en les seves vides. Som conscients del poder que té la Basílica per fer sentir i admirar allò que és transcendent i que, d’alguna manera, supera fronteres, cultures i barreres de tot tipus.

 

Què diries a les treballadores socials que treballen amb persones en risc d’exclusió social o sense recursos econòmics per incentivar-les a que tinguin en compte/recomanin aquest tipus de visites a la Sagrada Família?

Els hi diria que la Sagrada Família és un espai inclusiu i accessible per a tothom. I els convidaria a fer una visitar al temple perquè el descobreixin i el sentin en primer persona!

Per Marta Ribas