Esteu aquí

Compartir
297 visitas

"El màster dona una formació molt àmplia, indispensable per treballar en situacions d’alt impacte emocional"

<p>.</p>

Davant de situacions tràgiques és molt important que l’equip de professionals que fan intervenció psicosocial estiguin altament preparats i qualificats. I el Màster en Atenció en Emergències Psicosocials i Humanitàries, que organitzen el Col·legi i la Universitat de Vic (UVic) s'encarrega de formar aquests professionals. 

04
jul.
2018

.

Entrevista a Montserrat Mas, coordinadora del Màster en Atenció en Emergències Psicosocials i Humanitàries

Graduada en Treball Social i Perit Social, actualment és responsable tècnica de la gestió d’un àmbit d’atenció a les persones de l'administració local i coordinadora del Projecte d'Emergències del Col·legi de Treball Social de Catalunya. Amb una àmplia experiència en aquest camp, es defineix a si mateixa com una persona que se sent còmode en l’ajuda i acompanyament a persones que estan vivint situacions de dificultat.

1. Quina és la finalitat del Màster en Atenció en Emergències Psicosocials i Humanitàries?

Formar professionals de l’àmbit psicosocial perquè adquireixin i ampliïn  capacitats i habilitats en la relació d’ajuda. També enfortir-nos per quan ens veiem davant d’una situació d’alt impacte emocional, com accidents amb víctimes i pèrdua de vides, atemptats, però també en situacions com desnonaments, pèrdues laborals, accidents laborals, etc. És a dir, fets que provoquen que la persona o persones afectades es vegin en una situació imprevista i on els recursos propis a vegades no hi són o estan bloquejats.

 

2. Com està organitzat?

El màster l’hem organitzat en mòduls tots ells connectats entre si. Cada mòdul té formadors que són un referent en la temàtica que es tracta.

 

3. Aquest Màster, que s’organitza conjuntament amb la UVic, està obert a diferents tipus de professionals. De quins àmbits?

Tenim professionals de l’àmbit social i sanitari, com psicòlegs, educadors socials, infermeres i metges. També de l’àmbit de la seguretat, com tècnics de protecció civil, mossos o policies locals. Tots ells en algun moment de l’exercici del seu rol viuran situacions d’alt impacte i poden aplicar els primers auxilis psicosocials, contenir  situacions de xoc on les emocions estan desbordades, etc.

 

4. De quina manera enriqueix a l’aprenentatge aquesta diversitat de participants?

És molt efectiu, perquè en la realitat ens trobarem tots en la intervenció i haurem de compartir i complementar-nos. Per tant. en la formació també s’ha tingut en compte i tenim docents de tots els àmbits així tots, des de les nostres disciplines, ampliem els coneixements necessaris per a la intervenció.

 

5. Creus que això li dóna un valor afegit al Màster?

Efectivament, la diversitat de professions ens aporta una mirada molt disciplinar i ens complementa en la tasca d’intervenció. També és enriquidor perquè ens fa conèixer i compartir què és la intervenció psicosocial des de cada especificitat dels rols.

 

6. I en tot això què aporta la figura de la treballadora social?

És una professional imprescindible en la intervenció psicosocial, una professional de primera línia per  atendre situacions d’impacte. El primer recurs que tenim és el propi professional i, per això, hem de tenir les habilitats per estar al costat de les persones que hem d’acompanyar.

 

7. I quines són aquestes habilitats? Les pròpies de la professió. Hem de tenir una capacitat d’observació gran, empàtica, participativa i activa, és a dir, no esperar sinó anar. També un autoconeixement ampli, ser autèntiques, humils, amb capacitat per poder regular i gestionar les pròpies emocions, assumint i tolerant els sentiments que emergeixin. Hem de ser molt flexibles davant de situacions canviants, hem de saber liderar equips i saber prendre decisions en moments de moltes incerteses. Aquestes són algunes de les habilitats i moltes més que assolirem en aquesta formació!  

 

8. Quina és la teva tasca com a coordinadora?  La meva tasca es basa en donar coherència als continguts de cada un dels mòduls, vetllar perquè el contingut del professorat s’ajusti en els termes demanats, explorar les necessitats de les alumnes i també del propi professorat. En definitiva, vetllar perquè aquesta formació sigui d’alta qualitat.

 

9. Quin motiu donaries a les persones que ens estan llegint perquè s’animessin a cursar aquest màster? Personalment crec que aquest màster et dona una formació molt àmplia i complementària, indispensable per treballar en situacions d’alt impacte emocional, però necessària per a la incorporació al món laboral en qualsevol àmbit.  

 

La propera edició del Màster començarà al novembre, però podreu conèixer tots els detalls en la sessió informativa que es farà el proper 27 de setembre.